I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 20 Disember 2011

Doamu...

.
jika ALLAH S.W.T ''MEMAKBULKAN'' doaMU..
Maka ALLAH S.W.T ''MENEGUHKAN'' kepercayaanMU kepada ''NYA''....

jika ALLAH S.W.T ''MENANGGUHKAN'' doaMU.....
Maka ALLAH S.W.T menguji ''KESABARAN'' MU...

jika ALLAH S.W.T tidak ''MEMAKBULKAN'' doaMU....
Maka ALLAH S.W.T telah mrancang sesuatu yang''LEBIH BAIK'' buatMU...

jadi jgn buruk sangka dgn Allah yer..:)

Selama ni..
Banyak perkara yang minta kepada Allah S.W.T. , Allah makbulkan.
Alhamdulillah...
Gembira sangat..daripada perkara-perkara yang kecil sehinggalah perkara-perkara yang besar.
Boleh dikatakan, kebanyakkan doa saya Allah S.W.T. makbulkan.
Kadang-kadang terdetik jugak dalam hati saya kenapa mudah sangat untuk dimakbulkan. Rupa-rupanya itulah apa Allah S.W.T. inginkan. Alhamdulillah. :D


Korang tahu tak kenapa doa seorang ibu adalah yang paling mudah termakbul.
Hal ini adalah kerana seorang ibu terlalu kasih akan anaknya berbanding orang lain. Maka doanya lah yang paling makbul.
Apabila telah tertutup mata ibumu, maka hilanglah satu keberkatan disisi Allah S.W.T. iaitu doa seorang ibu.

Jumaat, 9 Disember 2011

2 kali Masuk Dapur.

Assalamualaikumu semua... :)

How are you? Hehe...semoga semua sihat walafiat OK..
Entry kali ni just nak cite-cite je... barang siapa mahu membacanya di alu-alukan.. :D

Pelik je tajuk tu kan?? 2 kali masuk dapur? Sape tu? Haha. <Its me>
Hari ni dah masuk kali ke-2 saya duk dapur dalam minggu ni. Kali ke-2, maksudnya kali ke-2 main masak-masak. Bukan maksudnya sebelum ni tak pernah masuk dapur..hehe..(tapi ada jugak betulnya sikit2 tu,lalala~ ^^) tapi...2 kali tu maksudnya mencuba resepi-resepi barat...

Hari tu ada buat spaghetti...hehe..Alhamdulillah...menjadi jugak. Cuma tekak ni tak mampu nak telan banyak-banyak, so makannya ciputtt je. Punya la beriya-iya nak buat, last-last alahai ciput je makan. Tapi hari saya ngan emak memang tak makan nasi. Abah and adik-adik pun tak suka makanan camni. Tekak sambal belacan lah katakan. Kah3..Emak je yang makan. Katanya dah sedap, tapi bagi saya kurang. Maybe campak belacan sikit baru power... :D

Hari ni pulak buat pizza...haa! Resepi kali ni saya suka. Bukan main lenguh tangan duk menguli tadi. Saya tenyeh-tenyeh doh tu dalam 30 minit kot. Pastu saya bakar (jemur) dia tengah panas. Kasi kulat-kulat yeast tu mengamuk, kasi dia tumbuk tepung tu jadi doh yang kembang bulat bergolek. Haa! baru puas hati ni. Haha.
(Kejam je bunyi nye. Sekali sekala.. ^^) Hehe.

Adunan tadi saya buat dalam 4 cawan tepung, dapat 4 keping pizza...intinya ada 2 jenis, bertema seafood & ayam.

Nyum3!!! Pakat duk makan...tu pun rasa cam tak cukup. Haih! Family saya ni badan bukan besar pun, tapi perut macam semut. Huhuhu~

Hm! Nanti-nanti saya sharekan photo dan resepinya OK!..

That all for now. ^_^




Khamis, 24 November 2011

Kenapa aku yang menderita??! [muhasabah]

Biasa sangat dalam masyarakat kita dengar orang mengeluh kenapa aku yang diuji, kenapa aku kena terima semua ni, kenapa aku bukan dia dan macam-macam ragam lagi. Istighfar wahai saudara saudariku. Hati-hati ketika berbicara. Jangan mempersoalkan sesuatu hal yang sudah ditakdirkan Allah S.W.T..

MUHASABAH...

Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita.

...................................................

RINTIHAN

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian...

Dalam hadith qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.''
~H.R. Bukhari dan Muslim~

*ilmu yang dikongsi daripada teman mukabuku. :)
ilmu ini dan peringatan ini adalah untuk diri saya juga. InsyaAllah sama-sama kita berpusu-pusu menuju syurga Allah S.W.T..

Rabu, 23 November 2011

Skuad Harimau Muda Pasti BOLEH!!!


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Allah ma'ana. (Allah bersama kita)
Alhamdulillah, Malaysia berjaya dan mengaum dengan megah apabila memenangi pingat emas untuk negara dalam sukan SEA-26 2011.
Tahniah saya ucapkan atas kesungguhan dan semangat pemain bermain di padang pihak lawan, Stadium Gelora Bung Karno. Skuad Harimau Muda tidak mudah patah semangat dan sentiasa focus dalam permainan, mereka tidak mudah terpedaya dengan sorakan penyokong Indonesia. Alhamdulillah, akhirnya perlawanan malam tersebut menjadi rezeki Malaysia. Saya berpuas hati dengan mereka dan saya juga berbangga dengan cara permainan yang sangat bagus. Syukur Alhamdulillah.

Lihat bagaimana coach Malaysia kasi semangat ni. Wow. :)
Teach them what being Malaysian is all about!!!
CONRATES JUGAK BUAT ONG KIM SWEE.
Teruskan kejayaan ini...

Namun, malam ini pasukan Malaysia kecundang dengan pasukan dari Syria dalam perlawanan Kelayakan Olimpik London 2012 di Stadium Nasional Bukit Jalil. Berakhir dengan keputusan Malaysia 0, Syria 2.
Apapun saya tidak menyalahkan Skuad Harimau Muda atas kekalahan ini. Wajar sahaja mereka tidak mampu memberikan prestasi yang sangat memberangsangkan pada malam ini atas fator keletihan. Namun, saya juga kagum dengan pasukan Syria, apabila mereka berjaya menjaringkan gol mereka sujud syukur kepada Allah. Itulah kekuatan mereka.Perlawanan dengan Indonesia juga begitu, mereka juga berdoa sebelum meneruskan perlawanan. Pergantungan kepada Allah, segalanya pasti boleh. (Tapi tak nampak pulak pasukan kesayangan saya buat camtu..huhu). Mugkin saya terlepas pandang sewaktu Skuad Harimau Muda sama-sama berdoa. Mungkin juga tidak dipadang perlawanan.Walau dimana sahaja pasukan Malaysia berada, mereka tetap dihati saya.

Paling membanggakan kejayaan ini adalah hasil sepakan-sepakan rakyat Malaysia sendiri, bukan pemain import. YEAH!

InsyaAllah, dalam perlawanan dengan pasukan bola sepak dengan Bahrain pada hari Ahad ini, Skuad Harimau Muda pasti mengaum kembali setelah direhatkan selama 4 hari dan dicas tenaga dengan sepenuhnya. InsyaAllah! Amin!. Sama-samalah kita doakan kejayaan Skuad Harimau Muda.

Sedikit renungan, saya perolehnya daripada perkongsian rakan di facebook. (saya gunakan ayat sendiri)
Alangkah bagusnya sekiranya agama Islam kita juga diberikan sokongan dan perpaduan seperti perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Indonesia. Melupakan pangkat, politik dan sebagainya demi 1 matlamat. Pasti syiar Islam akan terus megah di dunia. InsyaAllah, Amin.


Kepada Skuad Harimau Muda, ayuh tingkatkan prestasi kalian. Segala yang berlaku pasti adalah kerana takdir Allah. Namun, takdir itu ada yang mampu diubah, dan ada yang tidak mampu diubah. InsyaAllah kalian pasti akan berjaya menewaskan Bahrain malam Ahad ini. Bergeraklah dengan 3 perkara, Usaha, Doa, Tawakkal. Jangan lupa untuk bersyukur dengan kurnianya. Hehe. Hanya Allah tempat pergantungan kita sebagai hamba-Nya yang Maha Kuat (Allah S.W.T.)

 AYUH!!! KITA ADALAH MALAYSIA BOLEH!!!! SEGALANYA BOLEH!!!
(dengan izin Allah S.W.T.)

AYUH! MENGAUM LAGI!

AUMM! =D


Ahad, 20 November 2011

Dosa Besar Diampunkan


Abu Hurairah yang juga sahabat Nabi Muhammada S.A.W. melaporkan, 'Pada suatu malam, selepas mengerjakan sembahyang Isyak saya dan Nabi Muhammad keluar berjalan-jalan. Dalam perjalanan, saya berjumpa dengan seorang wanita.Wanita itu bertanya, "Abu Hurairah, saya telah melakukan satu dosa. Adakah saya masih boleh bertaubat?"

  Saya pun bertanya kepada wanita itu, "Apakah dosa yang saudari telah lakukan?"

  Wanita itu menjawab, "Saya berzina sehingga melahirkan anak zina. Kemudian saya bunuh anak itu."

  Saya pun berkata kepada wanita itu, "Terlaknatlah engkau. Demi Allah, taubatmu tidak diterima Allah."

  Wanita yang mendengar kata-kata itu berasa sedih dan terus berlalu perrgi dari situ. Selepas itu, saya terfikir dalam hati, mangapakah saya memberi fatwa kepada wanita itu sedangkan Nabi Muhammad berada bersama saya. Tanpa berlengah lagi, saya kembali kepada Nabi Muhammad. Saya ceritakan pertemuan saya dengan wanita itu tadi.

  Nabi Muhammad berkata, "Saudara sudah membuat salah, Adakah saudara tidak mendengar ayat Al-Quran 68 hingga 70 dalam surah al-Furqan yang bermaksud, "Dan orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain bersama Allah, maka Allah menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan."

  Selepas mendengar Nabi Muhammad berkata demikian, saya pun keluar dan mencari wanita itu. Saya bertemu dengan sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain dan bertanya, "Bolehkah kamu tunjukkan kepada saya wanita yang bertanya kepada saya sebentar tadi berkenaan masalahnya?"

  Salah seorang daripada kanak-kanak itu menjawab, "Wanita itu sudah menjadi gila, pak cik Abu Hurairah."

  Apabila mendengar kata kanak-kanak itu, saya pun tetap meneruskan niat mencari wanita itu dan akhirnya bertemu juga. Akhirnya, saya bertemu dengan wanita itu dan terus memberitahu berkenaan taubatnya masih diterima Allah.

  Wanita itu yang mendengar kata saya terus menjerit dan berkata, "Saya mempunyai kebun dan saya sedekahkan kebun itu hanya kerana Allah dan Rasul."

Rabu, 16 November 2011

Kenali Cendawan

Bagai cendawan tumbuh selepas hujan.
Itulah ungkapan untuk artis-artis baru sekarang ni. Hehe.
Tapi kita bukan nak cakap pasal artis sekarang nih, tapi mengenai cendawan. Tadi saya duk search internet cari resepi pasta, spaghetti...and dalam resepi tu banyak guna cendawan, macam-macam jenis ada, cendawan tu la cendawan ni la. Hm,  saya ni manalah kenal jenis-jenis cendawan ni, memang 'buta cendawan' la. So saya pun search la kat internet. And alang-alang menyeluk pesakam biar sampai pangkal lengan kan? Huhu.(saya salah mengeja tegur ye..hihi)

So, saya kongsikan sidikit dapatan daripada 'kajian' beberapa jam depan laptop ni dengan korang. Mana tau nanti-nanti dah berkeluarga, mak mentua ke, isteri ke, mintak belikan cendawan inoki, korang tak kenal pulak (seperti fokus kepada lelaki je nih, hihi). So meh sini saya tunjuk beberapa jenis cendawan yang boleh dimakan. Semoga berguna untuk korang jugak ilmu ni. Jom survey sekejap. =D



~ HOHOHO ~
RAMAINYA BERMINAT NAK TAU PASAL CENDAWAN YE! 
MAI DEKAT! MAI DEKAT! hehe...
Inilah dia ~
kat bawah gambar tu nama cendawan tu ya~ jangan silap tengok plak. :)


CENDAWAN INOKI



 

CENDAWAN BUSUT



`

CENDAWAN GERGASI/GIANT
 (pelik aje name dia-sebabnya dia memang 'giant', besar in size)



Semacam bola golf je kan? huhu..

CENDAWAN BUTANG



Ini cendawan tiram putih. 
Haa...yang ini tak tahu cendawan tiram apa..huhu..
Tapi nampak macam cendawan tiram putih. (memandai je kan?)
Ini pun macam cendawan tiram putih. Hehe.
CENDAWAN TIRAM




CENDAWAN TIRAM KELABU

Excuse me, saya mencelah sekejap ye. Nak kasi tau cendawan tiram ni ada 3 jenis:
- Cendawan tiram putih
- Cendawan tiram kelabu
- Cendawan tiram abalone

Continue lagi ya! hehe...



CENDAWAN SHIITAKE/HIOKO
(Hioko adalah dalam bahasa Jepun.)




CENDAWAN KUKUR




CENDAWAN LING ZHI
(Juga kenali sebagai: Ganoderma lucidum, ia merupakan cendawan herba, klik untuk lebih info.)




Haaa...kat sini saya kongsikan jugak sebuah resepi untuk korang manfaatkan. Masakan berasaskan cendawan. Klik aja ya! (Tapi saya belum cuba lagi) Moga enjoy ~

Ini pulak blog rujukan mengenai cendawan.Huhu.

Setakat ni sajalah, harap bermanfaat. =D

Isnin, 14 November 2011

Perit


Perit..

Peritnya dirasai seluruh badanku...
Hingga hujung jemari kakiku...

Aku masih mampu menahan sakitnya...
Apabila disisihkan kawan...
Apabila berjauhan dengan Si dia...
Apabila rebah dicemuh orang lain...
Apabila luka dirobek orang lain...
Apabila disisih oleh orang lain...

Kerana,
Aku masih punya dia...

Namun,
Aku tidak mampu menahan...
Perit apabila disisihkan olehnya...
Apabila kasih dan sayangnya tidakku rasai lagi...
Apabila sudah tidak merasa dakapnya...
Apabila tidak diberi perhatiannya...
Apabila diendahkannya...
Apabila tiada sekumtum senyumannya untukku...
Apabila tiada bicara manis daripadanya...

Kerana,
Aku mengasihinya sepenuh hatiku...
Kerana,
Aku menyanjunginya...
Kerana.,
Tempatnya dimilikinya seorang...



Dia ialah ibu...

Ahad, 6 November 2011

Ya Allah, kejamkah DAKU...??!

Astarghfirullaha'adzim...
Itulah perkataan yang saya sebut selepas terbaca sebuah artikel melalui facebook yang telah dikongsi oleh seseorang...

Saya telah copy and paste artikel itu dalam entry ni, untuk korang sama-sama membacanya.
Ianya adalah seerti dibawah :

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Dia berpusing menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya,

“Akulah orang yang paling kejam”,

Tidak berpuashati, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati.

Dan dia berkata

“Tidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku”.

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum. Dia menjawab

“Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku”

Perempuan itu adalah Palestin.

Lelaki pertama ialah Israel.

Lelaki kedua adalah Amerika Syarikat.

Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam!!

Sama-samalah kita muhasabah diri..
sejauh mana usaha kita untuk menolong saudara-saudara Islam kita.. renung sejenak sebanyak mana doa yg kita telah hadiahkan.. Umat Islam itu lemah kerana mereka JAUH daripada agama mereka sendiri..

Sebanyak manakah doa yang kita telah sedekahkan untuk mereka.
Sedangkan doa itu senjata orang mukmin.
Ayuh kita bersama-sama mendoakan mereka disana.

Sabtu, 5 November 2011

Salam Aidul Adha


Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha...dan selamat menjalankan ibadah kurban.
Tiba-tiba terasa teringin pulak nak pergi buat haji...huhu
Bukan apa, tadi tengok tv3, citer 'haji bakhil' tu. 

Alahai kedekut sungguh dia ni, tu lah niat nak pergi haji tak betul maka jadi la lagu tu.
Apa pun sebelum pergi haji ni baik kita bertaubat dulu, mintak ampun mintak maaf kat semua orang selesai semua hutang. Supaya ibadah kita nanti dapat dijalankan dengan baik, tenang dan mabruk.
Apa yang menarik minat saya, time-time dorang nak naik bas nak ke airport sebelum ke Makkah tu. Rasa macam best je. Huhu. 

Ditambah pulak kawan saya sorang tu dia dah pernah sampai Mekkah ni. Dia buat umrah tahun ni. Saya pun teringin la jugak nak ke sana, dengar katanya sampai sana rasa macam tak nak balik. 
Yelah kan, kat sana tanah Islam, tanah perjuangan Nabi Muhammad S.A.W..
Kekasih Allah S.W.T. yang telah membawa sinar Islam kepada seluruh umatnya. Kekal hingga hari ini. Kat sana jugak adanya makam Beliau. Kalau sebelumnya duk dengar je kisah-kisah perjuangan beliau tengok dalam tv, lihat peninggal Beliau (ajaran Islam). Teringin jugak nak ada dekat dengan Beliau. Nak rasa sendiri, mesti sedih sangat-sangat. Nak sangat rasa semua tu.
Hm. 

Saya dah google gambar-gambar Kaabah. Jom kita tengok, mana tahu dapat auranya, tahun depan kita sampai sana pulak. InsyaAllah. =D

\
Subhanallah. 



Ya Allah, izinkan daku dan keluargaku untuk sampai ke sana untuk beribadah kepada-Mu.
Amin.


Inilah hajarul aswad. Batu hitam. Batu ni ada sejarahnya tersendiri. Haa...untuk pengetahuan sesiapa yang belum tahu, batu ini adalah daripada syurga. Seronok tak? Asal dulu ia berwarna putih. Namun, setelah sekian lama, ianya dicium oleh anak cucu Adam A.S., ia telah berubah menjadi hitam.

Hm, kenapa erk? Batu ni mampu menghapus dosa mereka.  Itulah dosa-dosa anak cucu Adam A.S.. Wallahualam. 

Sedikit daripada kisahnya lah.


Apa pun saya doakan semoga semua umat Islam di Makkah Al-Mukaramah berada dalam keadaan sihat untuk menunaikan ibadah haji dengan sempurna. InsyaAllah. Esok kita semua pakat pi solat then tengok lembu di korban ye... =)
Sekian saja, salam aidul adha.


p/s: Sebarang silap sila tegur ye. TQ.

Jumaat, 4 November 2011

Titipan kasih Ilahi..

Assalamualaikum semua,
Apa khabar? Sihat?
Lama betul saya tinggalkan dunia blogging ni...erm! tapi tak pe sekarang saya mahu berblogging lagi, saya akan kemas-kemas balik masa saya, atur baik-baik dan luangkan sedikit waktu untuk blog ni. InsyaAllah. ^_^
Semenjak masuk form 4 ni...semakin busy jadinya, alhamdulillah pelajaran saya OK...cuma result exam kurang baik...
Namun, saya tidak akan berputus asa...semuanya masih muda... =)

Post saya untuk kali ini bukan sekadar ucap 'hai' sahaja tapi sedikit pengisian untuk semua...sedikit perkongsian daripada facebook...jom baca...




Tahukah kalian bahwa kekadang 'jemputan kearah kebaikan' singgah secara tiba-tiba...
Maka kutiplah titipan kasih daripada Allah apabila suara hatimu berbisik :

"Sampai BILA aku harus begini…"
"Aku perlu BERUBAH.."
"bukan begini caraku BERSYUKUR padaNYA.."

Apabila seseorang didatangi rasa HATI yang seperti itu, bermaksud dia telah menerima jemputan Tuhan untuk datang ke arah kebaikan..sambutlah, raihlah..moga dirimu sentiasa berada dalam KEBAIKAN.

Ayuh kita selami perumpamaan hidayah Allah S.W.T. dalam Surah An-Nur:Ayat 35.
Indah sekali perumpamaan-Nya, Subhanallah...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

" Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti lubang yang tidak tembus, yang didalamnya ada pelita besar. Pelita itu didalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak daripada pohon yang banyak berkatnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak disebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (sahaja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya sesiapa yang dikehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

Wahai pembaca sekalian, tahukah siapa golongan yang memperoleh hidayat Allah S.W.T. ??!
Ayuh kita lihat dan check diri kita...

Ciri-ciri mereka ialah:

1) Sentiasa bertasbih dan bertahmid kepada Allah S.W.T. serta melakukan perintah-Nya.

2) Menjalankan urusan berjual beli tanpa lalai daripada mengingati Allah S.W.T.

3) Mendirikan solat fardhu lima waktu sehari semalam pada awal waktu.

4) Mengeluarkan zakat yang telah ditetapkan kepada mereka mengikut syarat-syarat tertentu.

5) Takut kepada pembalasan hari kiamat iaitu takut kepada azab Allah S.W.T. yang akan dikenakan sekiranya melanggar perintah Allah S.W.T..

Nur hidayat Allah S.W.T. sangat penting kepada manusia agar kehidupan kita sentiasa berada pada jalan yang benar dan diredhai Allah S.W.T..
Jiwa dan perasaan kita akan sentiasa gelisah tanpa hidayah Allah. Hidup kita sentiasa dalam kesusahan dan bergelumang dengan maksiat. Nauzubillahiminzalik.
Hidayah Allah adalah untuk semua manusia...
Jadi kalian macam mana?
Renungkan dan usahakan...



p/s: Sekiranya saya ada silap sila tegur ye (dengan berhemah)..Terima atas teguran anda.. =)

Ahad, 28 Ogos 2011

Tautan Kasihku buat Suamiku. (Bab 2)


“Ummi ! Ummi ! abang nak pakai baju mana ni ummi? Baju raya ke?.”, anakku Muslim berlari lalu menerpaku di  kamar dari belakang. Terperanjat aku dibuatnya.  “Ya Allah, terkejut mak, kenapa abang buat macam ni? Lain kali kalau nak masuk bilik ummi abang kena bagi salam dulu.” Nadaku sedikit tinggi. Anakku Muslim tunduk dengan rasa bersalah. Aku beristighfar atas kesilapanku melayan anak kecilku Muslim, sedangkan dia tidak mengerti. Lalu aku mendakapnya dan memandang matanya sambil memujuknya, “Abang, mak mintak maaf sebab berkeras suara dengan abang, bukannya mak marah abang masuk bilik mak, tapi abang mesti bagi salam dulu, tengok tadi, Alhamdulillah mak sihat walafiat tak ada sakit jantung, macam mana kalau mak sakit, boleh kena serangan jantung mak ni tau. Silap hari bulan masuk hospital. Sapa nak tolong abi jaga abang dengan adik-adik?. Hm! Lagipun abang, kita ni diajar oleh Rasulullah, bila nak masuk masjid ke,  rumah ke, bilik mak ayah ke, kena bagi salam, sebagai mendoakan dan menghormati orang dan malaikat yang ada di dalamnya.”. Muslim mengangguk faham.  “Mak! Abang mintak maaf. Lain kali abang tak buat lagi.”. Lalu diciumnya tanganku.

 Aku mengusap lembut rambutnya. “Baiklah mak maafkan, abang tanya apa tadi?”, aku cuba bertanya sekali lagi pada anakku. “Ummi, abang nak pakai baju apa? Baju raya ke ummi?”. Aku ketawa mendengar pertanyaannya, “Kenapa pulak abang nak pakai baju raya ni? Kita belum raya lagi la sayang!.”. Aku memicit hujung hidungnya. Merah padam hidungnya, semacam badut pun ada. Comel sekali anakku, lucu pula rasanya. “Habis tu mak, kita nak ke mana kalau bukan nak beraya?.”, anakku kecilku Muslim berusia lima tahun masih kebingungan.  Aku cuba menjelaskan kepadanya, “Abang, kita belum beraya lagi lah, abang ni puasa ke tak ni? Hari ni hari kedua terakhir kita berpuasa tau, cuma tinggal dua hari ni je lagi nak raya, sekarang kita nak ke kedai nak beli barang buat kuih raya.”. Muslim mengeluh, “Huh!...abang lupa la ummi, huray! Nak buat kuih raya, yes yes, okay lah ummi abang nak pakai baju lain, pergi dulu ummi.”.  Muslim berlari menuju ke biliknya. Aku hanya memerhatinya dari jauh, sudah besar panjang anakku si Muslim ni, entah sejak bila dia pandai berdandan sendiri. Biasanya mintak umminya pakaikan, ini lah agaknya orang kata zaman dah berubah, dunia dah maju. Namun segalanya tetap ada baik dan buruknya.

Aku kembali memilih pakaian untuk aku pakai hari ini. Entah kenapa mood aku serba tidak kena sahaja hari ini. Semua warna pun tidak menarik perhatianku. Sedang asyik memilih baju, suami menegurku dari belakang. “Eh, awak tak siap-siap lagi?.”. Aku mengeluh, “Entahlah abang, lenguh rasanya mencari pakaian yang sesuai ni, semuanya tak menarik perhatian saya.”. Suamiku sudah masak benar  dengan kerenahku. Aku memandangnya, dia kelihatan segak memakai t-shirt dan seluar jeans. Dia berjalan menghampiriku , “Huh! Awak ni dari dulu tak pernah berubah asal bab pakaian je memang cerewet. Apa kata awak pakai baju sedondon dengan saya hari ni, nak? Kita jadi pasangan sejoli. Saya pun nak merasa jugak macam pasangan kekasih kat luar tu. Jalan berpegang tangan, pakai baju sedondon, cuit mencuit. Boleh la!”, sambil membuat mimik muka manjanya. Aku ketawa lagi, keluargaku sememangnya sentiasa menghiburkan. Aku mencubit lengan kanannya. “Eiii, awak ni! Mengade-ngade betul la.”. Dia masih lagi membuat mimik mukanya. Mukaku mulai terasa hangat membara, Aku tersipu-sipu malu kerana tidak pernah dilayan sebegitu oleh seorang lelaki. Aku cuba menyembunyikan, namun mampu dihidunya. Suamiku tertawa melihat responku. Aku membalas sambil berpura-pura memilih baju, “Tapi kan abang, kalau dah ada tiga orang anak masih sama ke macam orang muda-muda tu sayang?.”. Lantas dia menjawab, “Eh? Kenapa tidak? Malah lebih seronok, syok apa? Anak-anak kita tu sebagai bukti ikatan cinta kita yang sah dan utuh. Bila berjalan nanti kita berpimpin tangan ramai-ramai dengan anak-anak. Nampak cute je. Lagi ramai lagi bagus, tak gitu?.”. Aku hanya mampu ketawa membayangkan kata-katanya. Aku menutup pintu almari baju lalu mencubit pipinya dengan geram. “Eiii. Ada-ada je la awak ni.”. Dia ketawa senang hati. Hatiku pula cair bagai aiskrim apabila dipanggil ‘sayang’. Panggilan itu sememangnya begitu lunak didengar. “Abang, tolong tengokkan Muslim dengan adik-adik dia tu, apa la agaknya dorang tu buat sekarang, mereka tu dah pandai berdikari sekarang ni tau.”., “Itu lah anak-anak saya Khairunisa, macam abi diorang dulu-dulu.”. Suamiku segera ke bilik mereka. Aku memandangnya dari jauh.

Apabila tiba sahaja dihadapan pintu blik anak-anak kami, suamiku terpaku seketika. Reaksi mukanya seakan-akan terjadi sesuatu yang buruk terhadap anak-anak kami. Aku melihat mereka dengan rasa curiga dan risau. Apa yang sudah terjadi?. Suamiku terus masuk ke bilik anak-anak kami. Lantas aku bergegas ke sana. Belum sempat aku menjengah ke dalam, aku terdengar suara suamiku ketawa, aku kebingungan. “Balqis, kenapa muka Balqis berminyak ni?”, tanya suamiku perlahan. Balqis hanya memandang wajah ayahnya kosong. “Eh, Balqis sapu muka dengan minyak rambut ke ni?”,suamiku bertanya lagi kepada anak kami Balqis. “Abi, adik cantik tak? Adik nak cantik macam ummi.”, jawab Balqis manja dengan senyuman ceria diwajahnya. “Wahai Puteri Balqisku sayang, tapi setahu abi, ummi tak pernah pun sapu minyak rambut kat muka dia.”, kata suamiku dengan ketawa kecil. “Ada la abi, adik selalu tengok ummi buat macam ni. Ni mesti abi lupa. Ummi selalu sapu-sapu minyak kat muka ummi, sebab tu ummi nampak cantik.”, katanya dengan yakin. Aku sudah tidak mampu menahan ketawa, aku terus masuk ke bilik dan mencelah perbualan mereka, “Assalamualaikum, ummi  dengar tadi anak ummi cakap ummi sapu minyak rambut kat muka ae? Adik, adik dah silap, yang ummi selalu sapu kat muka ummi tu bukan minyak rambut sayang, tapi itu penyegar  la sayang, budak kecil tak boleh pakai semua tu lagi, nanti rosak kulit muka adik tau.” , sambil mengusap kepala puteriku Balqis. Suamiku mulai mengerti maksud kata-kata Balqis, namun Balqis masih keliru. Dahi si Balqis berkerut-kerut. “Abi dah faham sekarang, adik masih muda, adik tetap comel macam mak walau tak sapu ‘minyak penyegar’ tu. Cuba adik tengok dalam cermin, rupa adik yang sekarang atau yang sebelum adik mekap lebih cantik?.”. balqis memandang wajahnya dalam cermin.

Balqis merenung wajahnya dengan bersungguh-sungguh. Tiba-tiba rauk wajahnya berubah. “Ummi! Abi!, kenapa ada orang minyak dalam cermin? Mana muka adik?. Adik takut!.”. Kami suami isteri ketawa mendengar kata-katanya. “Itulah rupa adik sekarang, hasil adik mekap sendiri. Cantik tak? Lebih baik adik basuh muka adik sekarang, tengok, adik sendiri pun dah takut.”, kata suamiku. Aku sudah tidak mampu menahan ketawa melihat telatahnya. “Adik tak nak muka ni! Nak muka dulu! Ummi! Abi!.”. Ayahnya hanya tersenyum melihatnya, “Mari ikut abi, kita cuci muka adik bersih-bersih biar nampak suci bersih macam ummi adik.”. Balqis didukung oleh ayahnya ke bilik air. “Huh! Memang dah sah anak ayah ni.”, keluh suamiku.Sengguh senang melihat suamiku melayan kerenah anak-anak dengan lemah lembut. Jelas terpancar aura kegembiraan dan kasih sayang pada wajah mereka. Ya Allah terima kasih yang tidak terhingga ku ucapkan atas segala kurniaanMu ini. Alhamdulillah, aku sedar tidak semua orang mampu menikmati sebuah kebahagian. Namun, kasih Allah di miliki oleh setiap umat Islam, berbahagialah wahai orang-orang yang beriman.  Aku hanya tersenyum  melihat kerenah mereka anak beranak.
......

Jumaat, 26 Ogos 2011

Tautan Kasihku buat Suamiku. (Bab 1)


Hari ni hari ke-2 terakhir ramadhan. “Ah!”, aku mengeluh keletihan penat memasak. Begitu cepat masa berlalu, belum puas dan belum cukup rasanya diri ini beribadah kepada Allah S.W.T.. Ramadhan bulan penuh keberkatan, penuh keampunan dan penuh kasih saying daripada Allah, Pencipta sekalian makhluk. Sukar sekali hati ini mahu melepaskan bulan ini pergi. Begitu sayu dan sedih.Hatiku menangis di dalam...namun InsyaAllah kupanjatkan doa agar bulan ini bukan bulan ramadhan terakhirku bersama suami dan anak-anak kami yang tercinta.


Selesai sahaja berqiamullail dengan suamiku, aku duduk di sofa dalam bilikku mengadap keluar tingkap bertemankan lampu meja. Suasana diluar begitu tenang diterangi lampu jalan yang suram. Sedang asyik aku membelek-belek buku resepi kuih raya sambil mengelamun, datang suamiku menenegurku, “Sayang, mana anak-anak? Semua dah tidur ke?”. “Ya bang, semua dah tidur, lepas je sahur  tadi terus je masuk bilik, maklum lah hujan, sejuk sangat, tidur la mereka.”. Aku mengalihkan kusyen disebelahku untuk suamiku duduk lalu dia baring di atas ribaku.  “Awak buat apa tu? Dari tadi duk membelek buku tu dari depan ke belakang, dari belakang ke depan, dah tertunggang tebalik buku tu awak belek.”. Aku ketawa kecil, lucu rasanya dengan dialog suamiku. “Ishk, abang ni, tak koyak lagi buku ni, saya cari resepi kuih raya yang sesuai lah bang, nanti saya nak buat sendiri tau dengan anak-anak, boleh lah abang rasa air tangan anak-anak abang sekali.”.  “Bertuahnya  abang diberikan isteri yang rajin dan pandai memasak macam awak ni tau, syok jugak ni, boleh abang rasa air tangan anak-anak kita,kan kan kan?.” Aku ketawa geli hati mendengarnya. “Syukur Alhamdulillah kita ditemukan jodoh ya abang. Kalau lah dulu saya jenis keras kepala tak nak ikut pilihan mak abah untuk jodohkan kita berdua, alamatnya, tak merasalah abang air tangan saya ngan anak-anak.”. “Ishk awak ni !” sambil memicit hidungku, perlahan suamiku bangun mendakapku. “Seandainya Allah telah menetapkan jodoh hamba-hambanya, maka akan bertemu dan besatu juga akhirnya tau, walau bagaimana cara sekalipun, namun, walau sekuat mana sekali pun ikatan pasangan kekasih hamba tu, kalau dah tak ada jodoh tak bersama jugak. Ber’couple sepuluh tahun pun, menghabiskan ‘boreh’ aje, hati dinodai nafsu, semua jenis dosa pun dikutipnya. Segala kasih dicurah habis, ada yang berkahwin namun tidak bahagia. Kenapa? Semuanya dah diberi sebelum waktu, bila tiba waktu yang tepat, sudah tiada apa-apa yang menarik. Tidak kurang yang berkasih namun putus ditengah jalan, akhirnya tunggang langgang lah hidup mengejar kekasih yang bukan jodohnya macam buku kat tangan awak ni, tengok dah nak koyak, mengalahkan anak-anak la awak ni.”. Suamiku ketawa puas hati berjaya mengusikku.“Abang!, ishk, betul cakap abang. Hamba Allah bukan dilarang untuk bercinta, cuma perlu sabar sedikit je dan tunggu waktu yang tepat. InsyaAllah, beroleh pahala dan rahmat Allah beserta berkat untuk selamat dunia akhirat. Alhamdulillah abang, saya dapat suami yang baik dan soleh macam awak. Rajin beribadah, penyanyang, baik, sopan, dan paling penting suka mengusik.”. Kami ketawa bersama, begitu seronok bergurau senda.Dulu sebelum kami diijab kabul, aku tidak pernah membayangkan peribadinya yang mampu menceriakan hari-hariku kerana perwatakannya yang begitu alim dan tegas. Aku juga tidak pernah mengenalinya, aku cuma berdoa agar ditemukan dengan seorang suami yang soleh dan baik disamping menjaga pergaulanku.


Seketika aku berdiam, lalu aku merenung jauh ke dalam mata suamiku, matanya sungguh menenangkan hatiku, begitu sayu rasanya, Ya Allah,aku begitu mensyukuri nikmat dan rezeki yang Engkau berikan kepadaku, begitu besar nikmatMu, Engkau telah kurniakan daku seorang suami yang soleh untuk melengkapkan sebahagian imanku dan sebagai pemimpin keluargaku ke syurga firdaus kelak, Syukur Alhamdulillah Ya Allah, Subhanallah. Aku masih berzikir memuji Allah S.W.T.. Tanpaku sedar suamiku mengesat lembut pipiku. Aku kehairanan lalu bertanya, “Mengapa abang?.”. “Kenapa awak menangis Khairunisa?.”.  “Ah!, betul ke, abang,...saya begitu cinta pada abang, namun jauh disudut hati saya juga takut, cinta saya terhadap abang akan melebihi daripada yang sepatutnya.”. “InsyaAllah sayang, abang doakan cinta sayang terhadap abang tidak akan melebihi cinta sayang kepada Allah S.W.T., selagi kukuh cinta kita terhadap Allah, dan selagi kita menggerakkan cinta kita diatas landasan cinta Allah, abang yakin, cinta kita akan tetap utuh buat selama-lamanya. InsyaAllah sayang, percayalah pada abang.”. Suamiku membelai rambutku dan mencium ubun-ubunku. Aku begitu terharu, lalu aku mencium tangan suamiku. “Amin. Abang, thankyou so much, saya juga doakan agar cinta kita sentiasa diberkatiNya, esok abang free tak?.”. “Ya sayangku, mesti lah free, kenapa?.”. “Great!, esok boleh tak abang temankan saya nak beli barang-barang buat biskut raya?.”. “For sure lah sayang.” Sambil mencubit pipiku,. “Aw! Sakit la, okay, thanks tau abang.”. Azan subuh mula berkumandang. Kami berdiam seketika menghayatinya bersama. Selesai sahaja azan berkumandang, kami menadah doa. “Subhanallah, merdu sekali alunan azan, sayang awak bangunkan anak-anak, kita solat subuh bersama-sama tau.”. “Baiklah abang. Abang pergilah bersiap dulu, nanti kami datang.”. “Baiklah, syukron ya habibi.”. “Afwan, suamiku”.
......

Isnin, 15 Ogos 2011

Setitis Kasih DI Bulan Ramadhan


Assalamualaikum wahai saudara-saudara seIslamku
...
Alhamdulillah sampai hari ni dah masuk 15 hari kita berpuasa dibulan ramadhan ni.
Sekejap je kan? Masa berlalu.....
So macam mana puasa korang okay ke tak...
CUkup ke tak...
Ibadah rasanya masam ke manis?

Semuanya korang sendirilah yang nilai...
Ambillah peluang ni...esok lusa kita tak tahu, masih hidupkah kita, matikah kita, semuanya ditangan Allah S.W.T..
Dikhuatirkan kita tak sempat berjumpa ramadhan akan datang.
Jadi ayuh lah kita sempurnakan setiap amalan pada bulan ramadhan kali ini.
Jangan sampai kita menyesal diakhirat kelak.
Rasanya tak puas nak bersoal pasal ramadhan...
Tak apalah, cuma kali ni saya nak share apa yang telah dishare oleh teman-teman facebook saya...
So, kat bawah tu korang baca lah ye...macam-macam ada.  


Manisan Untuk Korang.

The Beautiful Word Is ►الله"
Sweetest Name is ►محمد"
Most Beautiful Message Is ►اذان"
World Perfect Book Is ►قرآن"
And i'm Very Lucky That i'm ►مسلم"

Penunjuk Arah Gerbang Syurga Untuk Korang.

soalan--> Maaf tumpang tnya . Lorong CINTA Jalan SAYANG kampung RINDU daerah KASIH SAYANG bandar I MISS U Di mna??

jawapan--> Encik JLn terus ikut Jalan ILAHI , nampak Simpang 3 , masuk sblh Kanan , ikut jalan NIKAH , spAnjng JLn tu akn nampak Belah kanan , KdAI BATAS2 PERGAULAN & sblah kiri pasar sibuk sikit , iaitu pasar PERSIAPKAN DIRI . Haa itu tandanya eNcik brada di JLn btl. Semoga selamat sampai .  :)

Peringatan Keselamatan Pulang Berhari Raya ni.

Pesanan dari PDRM
Jika anda memandu diwaktu mlm dan cermin kereta dilempar telur ayam jgn on wiper atau pancut air.Terus memandu dgn apa yg mampu dilihat hingga tiba ditmpt slmt.Ini krn jika telur ayam bercampur air ia akn menjadi susu dan akan kaburkan 92.5% tahap pengelihatan kita yg akan memaksa kita berhenti.Disitulah kita akan menjadi mangsa perompak.Inilah teknik baru yg digunakan perompak dijalanan. - Polis DiRaja Malaysia...


Khamis, 11 Ogos 2011

Ramadhan Mubarak

Asslamualaikum semua !

Selamat Menjalani Ibadah Puasa ya! Diharapkan ramadhan kali ni dapat mengajar kita kesabaran, kesyukuran, kemanisan beribadah kepada Allah S.W.T. dan menjadikan kita seorang hamba yang lebih baik daripada sebelumnya.InsyaAllah, ayuh kita ambil  peluang ni untuk kita sama-sama mengaut pahala yang berlipat ganda, dan berusaha mencari dan mengorek lubuk emas (malam lailatulkodar)...

Bulan puasa ni kan, cuba kita belajar untuk makan sedikit, tak perlulah kita pergi ke bazar ramadhan everyday, and spend almost RM50.00. Ianya membazir bukan?

Bagi orang yang tak faham dia cakap bulan puasa menambahkan berat badan.
Betul ke??!

Eh, takkk..salah tu.
Puasa ni boleh menjadi diet yang baik tau...masalah yang jadi bertambah berat badan tu pasal makan ikut nafsu.
Nak nak time buka puasa, huh, mana ada atas meja tu, habis dihentamnya...macam tak makan setahun...
Padahal baru 1 hari..

Kalau nak tahu..Rasulullah S.A.W. pergi berperang pada bulan ramadhan hanya dengan memakan 3 biji buah kurma je tau...
Itu sudah cukup buat beliau...

Ada orang makan nasi 2 pinggang buat sahur, pastu?
Terlentang kemalasan...buat ekrja tak larat...dah tu makan sampai boyok!
Sampao dapat penyakit PJD..
Hm !

Tau apa PJD ??!
Korang boleh rawat penyakit ni bulan puasa nih tau..kecik sikit ke, besar sikit ke, InsyaAllah mujarab.
PJD tu ialah, Perut Jalan Depan/ Perut Jalan Dulu...


OK lah, semoga ramadhan menjadi Madrasah Tarbiah buat kita semua...
TIdak berniat hendak menyentuh sensitiviti sesiapa, sekadar bergurau...
Mohon maaf seandai terkasar bahasa...
Selamat Menjalani Ibadah Ramadhan..

Ahad, 24 Julai 2011

Mahukah merasai syurga cinta dunia?

Assalamualaikum wahai sahabat-sahabat blogger sekalian, dan semua yang sudi datang singgah ke blog dan entry ni...

Dibawah adalah tips bagi sesiapa yang mahu merasai nikmatnya syurga dunia... 
Selamat menonton !


Wah ! Betapa nikmatnya begitu manis...
Sehingga tidak terkata...
Sampaikan Fatimah cakap "MELETUP"...
Haha.. korang tak teringin ke nak rasa camtu?
Rugi tahu kalau melepas peluan nih...



Bagi sesiapa yang terlanjur merasai nikmat cinta sebelum kahwin...
Adalah lebih baik untuk kita bermuhasabah diri...
Beristighfar memohon keampunan daripada Allah S.W.T....
Allah itu Maha Pengampun...
Agar segala kehitaman di dalam hati terpadam...
InsyaAllah, semoga Allah melontarkan rahmat tersebut kepada kita...
Amin.

Wallahualam.

Tiada yang mustahil

Ada orang berkata, dalam dunia ini tidak ada yang mustahil untuk dilakukan..
Semua boleh dilakukan..
Paling penting berusaha..

Ya, betul..
Memang betul...
Tapi jangan tersalah tafsir...
Perkataan "Tidak ada yang mustahil" hanyalah untuk Allah...
Segalanya adalah tidak mustahil untuk-Nya laksanakan..
Bukannya manusia..

Manusia hanya berjaya melaksanakannya apabila Allah mengizinkan...
Kerana setiap sesuatu yang terjadi adalah atas kehendak dan ketentuan Allah...

Apabila kita berbicara...
Pada pendapat saya adalah lebih baik mengatakan, "Tiada yang mustahil dilaksanakan dengan izin Allah"...
Sebagai hamba-Nya kita hendaklah sentiasa menaruh harapan pada-Nya...
Berdoalah kepada Allah agar apa yang dirancang dan diusahakan akan berjaya...
InsyaAllah, kekuasaan Allah begitu besar...segala boleh berlaku semudah petik jari bagi Allah.

Tak gitu??!
Wallahualam.
Salam tazkirah..
^_^

Khamis, 14 Julai 2011

="(

Frust nyer!
Dissappointed!
Bila teringat balik kesah ku hari tu...
kenapa la aku tak buat betul-betul...
Sedih...
Hm!!

Ahad, 10 Julai 2011

Pemimpin Yang Unggul

Astarghfirullaha'zim !

Takut rasanya melihat keadaan negara kita sekarang.
Saya sangat berharap agar rakyat Malaysia berfikir dengan baik dan mampu membuat pertimbang yang wajar berdasarkan syariat Islam dalam memilih pemimpin negara.

Pilihlah pemimpin melalui sifat-sifat kepimpinan dan tauladannya...
Bukan kerana pengaruhnya, bukan kerana raut wajahnya, bukan juga kerana keterpaksaan.

Paling penting pemimpin itu haruslah berpegang kuat pada agama tauhid. ( agama Islam )...


Yakinlah apabila kita menegakkan hukum Allah, Insya Allah, Allah akan melindungi kita...
Tidak perlu ada rasa risau dan sangsi, terhadap kekuasaan Allah S.W.T. kerana Allah itu Maha Berkuasa, Maha Bijaksana, Maha Mengatahui, Maha Adil, Maha Penyayang, dan banyak lagi, rujuklah pada 99 nama Allah S.W.T.. (jangan sekadar mengetahui namanya, tapi hayatilah dan amatilah dengan teliti melalui penzahiran-Nya pada dunia ini...)


Kuasa Allah tiada tandingan lain, kerana Allah Maha Esa, Tuhan yang satu... Tuhan seru sekalian alam. Tiada siapa yang dapat melawan kekuasan-Nya. Yakinlah. Insya Allah, Allah akan membantu hamba-hamba-Nya yang berjihad pada jalannya. 


Pemimpin juga yang hebat adalah pemimpin yang berakhlak hebat.

Janganlah kita takut untuk menjalankan hukum Allah S.W.T..
Sebagai pemimpin tanggungjawabnya besar, bukan hanya di atas dunia semata-mata. Namun, kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak...
Samada kita amanah atau tidak segala pembalasan akan dibalas pada hari akhirat. Dan tahukah siapa yang berkuasa pada hari pembalasan tersebut?! Allah S.W.T. . Termaktub dalam kalam Allah, Al-Qur'an, dalam surah Al-Fatihah, ayat 4. Sesungguhnya Al-Qur'an adalah kitab yang benar. Tiada siapa yang mampu menciptanya, kecuali Allah S.W.T. .

Dan, beruntunglah para pemimpin yang adil, kerana mereka termasuk dalam 7 golongan yang akan mendapat naugan daripada Allah S.W.T. di akhirat kelak. Tahukan kalian?! Bahwa, manusia akan dihimpunkan di padang masyar selama 300 tahun akhirat. 1 tahun akhirat tidak sama tempohnya 1 tahun dunia. Di sana manusia tidak akan mati lagi. Seazab mana pun tidak akan ada dapat lari, nak menyorok kat mana?... Kalau atas dunia, bolehlah bunuh diri kan, sebab tak tahan hidup. Tapi kat akhirat, nak bunuh diri ke? Cubalah, tapi manusia takkan matiii... jadi, sedarlah bahwa naugan Allah itu begitu besar nilainya pada akhirat kelak.

Dek kerana amanah kalian wahai pemimpin tersangatlah besar, maka ganjaran untuk kalian juga besar. Subhanallah. Subhanallah. Subhanallah.
Tidak kira samada pemimpin negara, sekolah, syarikat, mahupun rumahtangga. Itulah janji Allah. Allah tidak akan sesekali memungkiri janji-janjinya.

Contoh terbaik sebagai tauladan adalah Nabi Muhammad S.A.W.
Lihatlah bagaimana kepimpinan beliau dalam memimpin Madinah dan Mekah. Juga rakyatnya yang pelbagai agama. Namun, keadaan negara begitu baik...melalui pemerintahan beliau. Subhanallah.

"Manusia itu akan mengikut cara hidup pemimpin mereka"

"Action speak louder than words"

Dengan ini, saya mohon agar setiap ahli bagi sesebuah organisasi mahupun sesiapa sahaja, berpegang teguhlah pada agama Allah S.W.T. dalam setiap hal, setiap keputusan, dan setiap tindakan. InsyaAllah kita akan dapat membuat keputusan yang paling tepat dan diberkati. Setiap hal niatkan lah kerana Allah S.W.T.. InsyaAllah selamat dunia dan akhirat.

Saya mohon maaf sekira tersinggung hati dan perasaan sesiapa, namun tujuan saya hanya untuk menyampaikan sedikit ilmu. Agar kita sama-sama beringat.
Segala yang baik ambillah sebagai pengajaran, segala yang buruk ditinggalkan.
Segala yang baik datangnya daripada Allah S.W.T. . Segala kekurangan datang daripada saya sendiri.

Sabtu, 11 Jun 2011

PENYU SENYUM BERSAMA PIALA FA 2011 !!!

YAHOOO!!! Alhamdulillah ~



Akhirnya TAMAT lah penantian 11 tahun oleh Pasukan Terengganu untuk menjulang piala FA 2011 dengan 2-1.
Bagus pemain-pemain Terengganu dan Kelantan. korang memang dah the best.
Pada saat masa separuh masa ke 2 akhirnya membawa sinar baru kepada Terengganu.
Terengganu terus mara dan terus bersemangat untuk penentu kemenangan.
Itulah semanangat pasukan dan rakyat-rakyat Tranung! PETEH GANU PETEH !!!

Akhirnya kekalahan 0-3 di stadium sendiri berbalas. Pemainter baik jatuh kepada MArzuki. ! TAhniah diucapkan..huhu.
Saya suka permaianan ganu yang semakin agresif pada saat-saat akhir. Tahniah kepada semua pemain-pemain pasukan TRANUNG !

Ini lah hadiah tuk YG DIPERTUA AGONG kita. =)

p/s: lanjut: tekan di sini

Rabu, 1 Jun 2011

Ada Orang Berkenan kat * ! Euw~

Ada orang berkenan kat I ! Tak suka la ... geli. Muak. Saya muda lagi, jauhkan mende camni. Hate it. Seriously.

Camni kesahnya. Hari selasa minggu ni, saya pi pasar malam, nak beli makanan sikit.
Beli la ayam, nasi air, and so on ngan adik. Then, mak ada mintak belikan sawi, halia, and mee kuning . Sebab, malam tu nak buat mee rebus.

SO, kat pasar malam tu ada kedai jual bahan-bahan camni. So, saya pun pergi la beli.
Tengok-tengok, mee kuning ada, halia ada, sawi tak de. Then, I beli la yang mana ada. Sawi tu saya nak cari kat len la. But, Akak yang menjual kat kat situ, dia bagi free timun batang belambak. Ade la dekat 6 or 7 batang gitu. I just say, thanks.

Then, bawak balik umah. Malamnya mak cakap " ada orang berkenan kat mung la tu, nak buat menantu ! "..

EIII !!! PE KES NYA??! Geli la, muak, tak suka. euw~ im still young la. Jauhkan mende2 camtu. Sebabnya pe tau??! Kes timun ijau panajng tu la ni. Kalau ada orang bagi mende tu mean macam mak saya cakap tu. Orang tua dulu-dulu ni suka sangat mereka-reka. Lemah jantung. Saya tak percaya pun mende ni semua. Tapi ia tetap buat saya merasa euw~ (maaf kalau tergedik, but itu yang saya rasa) T_T .

Syukur la jugak kalau betul, mean laku la jugak saya ni. But I hate it ! tunggu la waktunya.

Dulu pernah sekali ada saudara saya. Si ibu kepada anak lelaki dia cakap sal nak jodoh-jodohkan I ngan anak dia. Macam seyes, macam gurau. Saya TAK SUKA ! Rasa muak, benci je tengok muka anak dia. Eii...geli ! Korang pernha rasa tak. Ah!

Sorry la..memang macam tu. haih! T_T Anybody please tell me, this is all false!


Hari ini 1/6/2011 la ~

Ya Allah dah masuk 1 hari bulan 6 la ! Cepatnya masa berlalu. I tak buat lagi azam baru ni...
Azam mean, perancangan yang or perbaikan yang lebih elok sikit daripada bulan lepas. Tak sedor la. Hm. KOrang pulak macam mana?

Eh, jap2. Perubahan tu ada cuma sikit sangat la, tak berbaloi.
Oklah, azam kali ni nak online facebook 3 kali sehari je. Hehehe...ni dah cukup pendek tuk saya k.
Biasa lagi lama.

Cuti sekolah ni an, saya nak riadah ngan pamily...hehe.
Okay la petang ni nak tolong mak cuci kereta je. Pagi tadi rancang nak buat homework2 kimia. Petangnya nak buat sejarah. But semua tak jadi. Tak best betullah, azam tak kuat ni.

hm..k la. tu jela. Btw, my mum masak nasi dagang ari ni. Sedappp. Huhu.


Okay, tata. Thank for reading. DUn forget read entry bermakna saya untuk hari ini. Nah, ni dia -->jadi girl cumil ..hahaha. ^_^

Selasa, 31 Mei 2011

Meh Buat Kosmetik Sendiri

Semalam kerana I ter-over rajin, pi bukak youtube then belek-belek video lawak, then sampai video cara pakai shawl, then sampai cara-cara luruskan rambut and lembut/lembabkan kulit wajah gitu! Hehe..~

But, sambil-sambil tu korang bleh la lembut jiwa disamping lembutkan rambut and kulit muka tu! dengan lagu Can You Take My Heart niMSN Onion Icons  !
Lagu ni best jugak, korang tekan button petak kat lagu Anuar Zain tu then bukak yang ni, k. Hehe ~ Tak mo tak pe la.





Nak tau tak buat macam mana? Easiest way ni. Tak perlu bajet mahal-mahal sangat. Eh, tak sabar-sabar nampak?! ^_^ Okay, meh sini nak habaq. First thing is, bahan dia, paling penting ni... ialah! --->YOGURT ! haaa! tu dia ~
Cara nak guna untuk :

1) Luruskan rambut.

Ambil 2 sudu besar yogurt add with a spoon olive oil. Then, mix it. Now, apply mende tuh kat rambut korang. Biarkan selama 30 minutes. Then bila agak-agak kering..you bilas dengan lukewarm water, then cool water. Done!

2) Lembabkan muka.

Ambil 1 sudu yogurt, then gunakan brush tuk sapu-sapu kat muka cute korang tu. Biarkan selama 20 minutes, then bilas with lukewarm water. Then, ... DONE!

Senang je an??! - Daripada pembacaa saya la...(baca yang kat bawah video tu,hehe), ramai yang cakap cara ni memang menjadi. So korang apa lagi? Buat la sekarang! MySpace

Just A simple tips from youtube to share wif  korang. ^_^
Nak lagi? You olz search youtube sendiri okay.


Nak tanya cikit, klu saya buat lagu ni untuk blog ni OK X? hihi..just asking...

Rabu, 25 Mei 2011

Compare between u and me. Ok or nope? hm..

Is it wrong ? If kita membandingkan diri kita dengan orang lain ?
Sesetengah orang cakap bleh!
Sesetengah orang cakap nope! tak bleh.

Every persons ade reasons nya, right?
And what i want to talk about here is, about the first statement. I said boleh. And u must bandingkan. Okay, ini pandangan saya la. And, i have my own reasons. But, ini tidak bermakna saya membangkang kenyataan kedua.

First, saya kecilkan konsep perbincangan saya. Konsep: Dalam dunia blogging and belajar. Hehe, bukan apa...kerana diriku seorang blogger muda and pelajar. So, teruskan kepada perbincangan.

1. Why i said we must? This is because, apabila kita ingin mencapai sesuatu, kita perlu meletakkan matlamat. Untuk meletakkan matlamat, kita memerlukan penanda aras. So, kita perlukan kayu ukur untuk mengukur pencapaian sekarang. Supaya, matlamat yang bakal dibina, jauh lebih baik daripada sekarang. Senang kata, untuk mencari dimana kedudukan kita sekarang among all peoples! Setinggi mana kita sudah mendaki, dan berapa jauh lagi untuk sampai. Berapa lipat ganda lagi usaha yang bakal dicurahkan.

For example, membandingkan pencapaian blog A dan B, iaitu blog B yang jauh lebih baik dijadikan sebagai kayu ukur. Mengukur dengan pembaris yang lebih baik, pasti kita akan dapati blog A banyak kekurangan. Sememangnya begitulah resultnya, kerana A diukur dengan yang B yang lebih baik. If matlamat kita untuk graf menaik, akhirnya, kita akan meletakkan matlamat yang tinggi iaitu untuk menjadi setaraf dengan B or menjadi lebih baik daripada B.

Pada pendapat saya tidak salah untuk meletakkan sesuatu matlamat yang tinggi. Sebabnya, semakin tinggi matlamat kita, semakin tinggi usaha kita. Keberanian perlu ada dalam meletakkan matlamat. Risiko tinggi untuk kejayaan yang besar. ( Ada orang cakap, tak takut ke jatuh nanti sakit?, kita sediakan tilam kat bawah. Sediakan plan B,tak la sakit sangat. Ala, mana ada orang jatuh tak sakit, kecuali yang tak de receptor. )


2. Membina kekentalan mental. Jangan jadi alah bisa tegar biasa. Apa saya maksudkan, bila dah tengok dia lebih bagus daripada kita, kita biarkan sahaja. When you finds others better than you, you terus jadi layu. Come on! Dats not the way. Kita kena cakap, I can be better than her@him. Eventhough, others think you can't. This is what happened to me before. Peoples think i can't be, but, they definitely wrong. I can be better than the persons they think great. Dengan semangat ini, saya buktikan saya juga setaraf dengan mereka dan saya juga lebih baik daripada sesetengah daripada mereka. Saya tidak membiarkan kebiasaan itu sebagai suatu yang alah (yang dah sudah biasa, dibuat derk). Why? Saya ada matlamat, matlamat yang tinggi. Ia bukan main-main.


3. Dalam dunia blogging, pada pendapat saya, tak salah jugak Sebab, kita akan dapat tahu, apa kelebihan web ni, apa kelebihan web tu. Or, maybe web ni same dengan web ni. So, kita akan cuba membina suatu kelainan daripada banyak-banyak yang sudah tersedia dihidang. Tak gitu? =D

Sekali sekala maybe orang nak tukar taste kan, dan dalam dunia ni setiap orang ada citarasa masing-masing. Jadikan, maybe apa yang sudah sedia terhidang tidak memenuhi kehendak beberapa orang. Maybe mereka akan lebih suka apa yang bakal kita lahirkan. Right? or nope? =)

Oleh itu, melalui perbandingan kita mampu mencari perbezaannya. Tak gitu semua??! Renung2 kan dan luahkan.


Okay, dats all for this entry. Ini hanya pandangan saya. If ada yang kurang/tak sokong boleh dinyatakan dibwah. Ianya dapat membantu untuk mengetahui pandangan umum lebih kepada mana. 
^_^ Gud Nite ~

Selasa, 24 Mei 2011

Ku girang..ini lah diri ku.

Ngantuk da bijik mater i ni~ haha
Sebenarnya saya dah bebas! Daripada belenggu exam..(kejamnya bunyi,hik3)



Waaa! Dah tu setiap malam before exam saya duk belajar je kan...
Malam ni dah tak nak belajar, hehe..tapi tak tau nak buat apa, lepas duk online pesbuk berjam-jam...haish.
Terasa begitu bosan sekali dunia ini...(tengok saya bazir masa lagi, ishk bila nak berubah, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka ubah sendiri, tak gitu ?) motivate diri sendri jap. ^_^

So, teringat laa kat my belog nih, dah lama gile tak buat blogwalking rupanya! Mak aih! Best pe bw ni..macam-macam dapat.

So sekarang dah habes blogwalking,...hm nak buat apa plak erk?
Buat entry laa! Kan kan kan?

Daripada blogwalking tadi, saya pi la lawat kat blog Ben Ashaari.. sape tak kenal kan? Huhu..pemes tu.
And few others blog la. Terasa begitu kerdil belogku ini. aduh! T_T Sedih plak.
Dorang punye blog fresh2 je...entry baguih-baguih, hurm. Jeles ni... But, im sure each blog ada kelebihan sendiri, semuanya terletak pada diri blogger itu sendiri. i think it is personaliti dorang. cara penulisan. kreativiti. Kadang-kadang daya tarikan oleh blogger tu sendiri menjadikan diri mereka seorang blogger yang hebat. Hm, me, ada ke semua tu erk? Who knows? Im always bercita-cita tinggi. We'll wait. hehe..tak la tinggi sangat, cuma tinggi la jugak. keh3.


Actually, pencapaian blog Dialog Hidup ni tak disangka jugak oleh saya sendiri. Saya masuk dalam dunia blogger tanpa kawan. Then, after beberapa bulan, saya dapat follower, walaupun tak tetap. And dapat kawan jugak. Hepi la kan... hehe. Sampai sekarang dah ada 57 orang follower. Sungguh tak sangka ada jugak orang follow blog suram ni.

Dulu saya tak tau pape pun sal blog ni. Until seorang kawan perkenalan saya apa itu blog. Hm. Saya belajar sendiri macam mana nak buat, nak edit, ala instruction ada kan. Hehe. Tapi bab coding tu memang tak reti sangat la. Tau tulis yang mudah2 je.

Saya, named as Cik Grrr by myself, cuma hendak berkongsi idea and bercerita dalam blog ni. So, any kesilapan boleh ditegur secara berhemah. Sepanjang berblogging ni saya mintak maaf jikalau ada saya buat korang terkecil hati. K.

Apa yang tertulis disini semuanya cetusan otak basah ku...and luahan pemikiran dan jiwa ku. Okay.

Jumaat, 20 Mei 2011

Watermelon Juice !

 
 Assalamualaikum,
Hari ni cuma nak share Juice Watermelon je. Kenapa erk? Saje je, maklumlah sekarang ni musim panas sikit kan, so why not hilangkan dahaga dengan minuman ni kan. Lagipun saya memang suka masak memasak cuma malas. Haha.

Tengok gambaq2 ni, sedap tak??! Hehe, tak sedap tak pe lah.
Ni saya sendiri buat.
 So, nak kongsi sikit camne nak buat ae.

Ingredients:
Buah tembikai.
Air mineral / air kosong la.
Gula.
Ice.

Apparatus (cam buat peka sains pul0k) :
Mesin pengisar.
Papan pemotong.
Pisau.

First korang just potong buah ni jadi tiga segi gitu, ambil isi dia sahaja. Ikut kreativiti korang la asalkan bleh ambil isinya, k. Kuantiti bergantung pada korang la nak buat air banyak mana and sepekat mana. Kalau saya, guna 1/4 daripada buah tu untuk buat 1 jag air ni.

Second, korang masukkan dalam mesin pengisar, letak air mineral sikit, and gula. Then, korang kisarkannya. Apabila siap, tuangkan kedalam gelas, campur air sikit, kot kot la manis sangat ke or pekat sangat ke. Ikut selera masing-masing, siap je letak ice.

Lastly ready to drink. Cuba try letak ice cream float. Agak-agak sedap tak? Hmm...rasa ok jugak an. Jom try buat. Hehe. That's all for today k.



Sori pic ni tak rotate lagi.

Aik! da habes da? hehe..

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com