I made this widget at MyFlashFetish.com.

Khamis, 24 November 2011

Kenapa aku yang menderita??! [muhasabah]

Biasa sangat dalam masyarakat kita dengar orang mengeluh kenapa aku yang diuji, kenapa aku kena terima semua ni, kenapa aku bukan dia dan macam-macam ragam lagi. Istighfar wahai saudara saudariku. Hati-hati ketika berbicara. Jangan mempersoalkan sesuatu hal yang sudah ditakdirkan Allah S.W.T..

MUHASABAH...

Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita.

...................................................

RINTIHAN

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian...

Dalam hadith qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.''
~H.R. Bukhari dan Muslim~

*ilmu yang dikongsi daripada teman mukabuku. :)
ilmu ini dan peringatan ini adalah untuk diri saya juga. InsyaAllah sama-sama kita berpusu-pusu menuju syurga Allah S.W.T..

Rabu, 23 November 2011

Skuad Harimau Muda Pasti BOLEH!!!


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Allah ma'ana. (Allah bersama kita)
Alhamdulillah, Malaysia berjaya dan mengaum dengan megah apabila memenangi pingat emas untuk negara dalam sukan SEA-26 2011.
Tahniah saya ucapkan atas kesungguhan dan semangat pemain bermain di padang pihak lawan, Stadium Gelora Bung Karno. Skuad Harimau Muda tidak mudah patah semangat dan sentiasa focus dalam permainan, mereka tidak mudah terpedaya dengan sorakan penyokong Indonesia. Alhamdulillah, akhirnya perlawanan malam tersebut menjadi rezeki Malaysia. Saya berpuas hati dengan mereka dan saya juga berbangga dengan cara permainan yang sangat bagus. Syukur Alhamdulillah.

Lihat bagaimana coach Malaysia kasi semangat ni. Wow. :)
Teach them what being Malaysian is all about!!!
CONRATES JUGAK BUAT ONG KIM SWEE.
Teruskan kejayaan ini...

Namun, malam ini pasukan Malaysia kecundang dengan pasukan dari Syria dalam perlawanan Kelayakan Olimpik London 2012 di Stadium Nasional Bukit Jalil. Berakhir dengan keputusan Malaysia 0, Syria 2.
Apapun saya tidak menyalahkan Skuad Harimau Muda atas kekalahan ini. Wajar sahaja mereka tidak mampu memberikan prestasi yang sangat memberangsangkan pada malam ini atas fator keletihan. Namun, saya juga kagum dengan pasukan Syria, apabila mereka berjaya menjaringkan gol mereka sujud syukur kepada Allah. Itulah kekuatan mereka.Perlawanan dengan Indonesia juga begitu, mereka juga berdoa sebelum meneruskan perlawanan. Pergantungan kepada Allah, segalanya pasti boleh. (Tapi tak nampak pulak pasukan kesayangan saya buat camtu..huhu). Mugkin saya terlepas pandang sewaktu Skuad Harimau Muda sama-sama berdoa. Mungkin juga tidak dipadang perlawanan.Walau dimana sahaja pasukan Malaysia berada, mereka tetap dihati saya.

Paling membanggakan kejayaan ini adalah hasil sepakan-sepakan rakyat Malaysia sendiri, bukan pemain import. YEAH!

InsyaAllah, dalam perlawanan dengan pasukan bola sepak dengan Bahrain pada hari Ahad ini, Skuad Harimau Muda pasti mengaum kembali setelah direhatkan selama 4 hari dan dicas tenaga dengan sepenuhnya. InsyaAllah! Amin!. Sama-samalah kita doakan kejayaan Skuad Harimau Muda.

Sedikit renungan, saya perolehnya daripada perkongsian rakan di facebook. (saya gunakan ayat sendiri)
Alangkah bagusnya sekiranya agama Islam kita juga diberikan sokongan dan perpaduan seperti perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Indonesia. Melupakan pangkat, politik dan sebagainya demi 1 matlamat. Pasti syiar Islam akan terus megah di dunia. InsyaAllah, Amin.


Kepada Skuad Harimau Muda, ayuh tingkatkan prestasi kalian. Segala yang berlaku pasti adalah kerana takdir Allah. Namun, takdir itu ada yang mampu diubah, dan ada yang tidak mampu diubah. InsyaAllah kalian pasti akan berjaya menewaskan Bahrain malam Ahad ini. Bergeraklah dengan 3 perkara, Usaha, Doa, Tawakkal. Jangan lupa untuk bersyukur dengan kurnianya. Hehe. Hanya Allah tempat pergantungan kita sebagai hamba-Nya yang Maha Kuat (Allah S.W.T.)

 AYUH!!! KITA ADALAH MALAYSIA BOLEH!!!! SEGALANYA BOLEH!!!
(dengan izin Allah S.W.T.)

AYUH! MENGAUM LAGI!

AUMM! =D


Ahad, 20 November 2011

Dosa Besar Diampunkan


Abu Hurairah yang juga sahabat Nabi Muhammada S.A.W. melaporkan, 'Pada suatu malam, selepas mengerjakan sembahyang Isyak saya dan Nabi Muhammad keluar berjalan-jalan. Dalam perjalanan, saya berjumpa dengan seorang wanita.Wanita itu bertanya, "Abu Hurairah, saya telah melakukan satu dosa. Adakah saya masih boleh bertaubat?"

  Saya pun bertanya kepada wanita itu, "Apakah dosa yang saudari telah lakukan?"

  Wanita itu menjawab, "Saya berzina sehingga melahirkan anak zina. Kemudian saya bunuh anak itu."

  Saya pun berkata kepada wanita itu, "Terlaknatlah engkau. Demi Allah, taubatmu tidak diterima Allah."

  Wanita yang mendengar kata-kata itu berasa sedih dan terus berlalu perrgi dari situ. Selepas itu, saya terfikir dalam hati, mangapakah saya memberi fatwa kepada wanita itu sedangkan Nabi Muhammad berada bersama saya. Tanpa berlengah lagi, saya kembali kepada Nabi Muhammad. Saya ceritakan pertemuan saya dengan wanita itu tadi.

  Nabi Muhammad berkata, "Saudara sudah membuat salah, Adakah saudara tidak mendengar ayat Al-Quran 68 hingga 70 dalam surah al-Furqan yang bermaksud, "Dan orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain bersama Allah, maka Allah menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan."

  Selepas mendengar Nabi Muhammad berkata demikian, saya pun keluar dan mencari wanita itu. Saya bertemu dengan sekumpulan kanak-kanak yang sedang bermain dan bertanya, "Bolehkah kamu tunjukkan kepada saya wanita yang bertanya kepada saya sebentar tadi berkenaan masalahnya?"

  Salah seorang daripada kanak-kanak itu menjawab, "Wanita itu sudah menjadi gila, pak cik Abu Hurairah."

  Apabila mendengar kata kanak-kanak itu, saya pun tetap meneruskan niat mencari wanita itu dan akhirnya bertemu juga. Akhirnya, saya bertemu dengan wanita itu dan terus memberitahu berkenaan taubatnya masih diterima Allah.

  Wanita itu yang mendengar kata saya terus menjerit dan berkata, "Saya mempunyai kebun dan saya sedekahkan kebun itu hanya kerana Allah dan Rasul."

Rabu, 16 November 2011

Kenali Cendawan

Bagai cendawan tumbuh selepas hujan.
Itulah ungkapan untuk artis-artis baru sekarang ni. Hehe.
Tapi kita bukan nak cakap pasal artis sekarang nih, tapi mengenai cendawan. Tadi saya duk search internet cari resepi pasta, spaghetti...and dalam resepi tu banyak guna cendawan, macam-macam jenis ada, cendawan tu la cendawan ni la. Hm,  saya ni manalah kenal jenis-jenis cendawan ni, memang 'buta cendawan' la. So saya pun search la kat internet. And alang-alang menyeluk pesakam biar sampai pangkal lengan kan? Huhu.(saya salah mengeja tegur ye..hihi)

So, saya kongsikan sidikit dapatan daripada 'kajian' beberapa jam depan laptop ni dengan korang. Mana tau nanti-nanti dah berkeluarga, mak mentua ke, isteri ke, mintak belikan cendawan inoki, korang tak kenal pulak (seperti fokus kepada lelaki je nih, hihi). So meh sini saya tunjuk beberapa jenis cendawan yang boleh dimakan. Semoga berguna untuk korang jugak ilmu ni. Jom survey sekejap. =D



~ HOHOHO ~
RAMAINYA BERMINAT NAK TAU PASAL CENDAWAN YE! 
MAI DEKAT! MAI DEKAT! hehe...
Inilah dia ~
kat bawah gambar tu nama cendawan tu ya~ jangan silap tengok plak. :)


CENDAWAN INOKI



 

CENDAWAN BUSUT



`

CENDAWAN GERGASI/GIANT
 (pelik aje name dia-sebabnya dia memang 'giant', besar in size)



Semacam bola golf je kan? huhu..

CENDAWAN BUTANG



Ini cendawan tiram putih. 
Haa...yang ini tak tahu cendawan tiram apa..huhu..
Tapi nampak macam cendawan tiram putih. (memandai je kan?)
Ini pun macam cendawan tiram putih. Hehe.
CENDAWAN TIRAM




CENDAWAN TIRAM KELABU

Excuse me, saya mencelah sekejap ye. Nak kasi tau cendawan tiram ni ada 3 jenis:
- Cendawan tiram putih
- Cendawan tiram kelabu
- Cendawan tiram abalone

Continue lagi ya! hehe...



CENDAWAN SHIITAKE/HIOKO
(Hioko adalah dalam bahasa Jepun.)




CENDAWAN KUKUR




CENDAWAN LING ZHI
(Juga kenali sebagai: Ganoderma lucidum, ia merupakan cendawan herba, klik untuk lebih info.)




Haaa...kat sini saya kongsikan jugak sebuah resepi untuk korang manfaatkan. Masakan berasaskan cendawan. Klik aja ya! (Tapi saya belum cuba lagi) Moga enjoy ~

Ini pulak blog rujukan mengenai cendawan.Huhu.

Setakat ni sajalah, harap bermanfaat. =D

Isnin, 14 November 2011

Perit


Perit..

Peritnya dirasai seluruh badanku...
Hingga hujung jemari kakiku...

Aku masih mampu menahan sakitnya...
Apabila disisihkan kawan...
Apabila berjauhan dengan Si dia...
Apabila rebah dicemuh orang lain...
Apabila luka dirobek orang lain...
Apabila disisih oleh orang lain...

Kerana,
Aku masih punya dia...

Namun,
Aku tidak mampu menahan...
Perit apabila disisihkan olehnya...
Apabila kasih dan sayangnya tidakku rasai lagi...
Apabila sudah tidak merasa dakapnya...
Apabila tidak diberi perhatiannya...
Apabila diendahkannya...
Apabila tiada sekumtum senyumannya untukku...
Apabila tiada bicara manis daripadanya...

Kerana,
Aku mengasihinya sepenuh hatiku...
Kerana,
Aku menyanjunginya...
Kerana.,
Tempatnya dimilikinya seorang...



Dia ialah ibu...

Ahad, 6 November 2011

Ya Allah, kejamkah DAKU...??!

Astarghfirullaha'adzim...
Itulah perkataan yang saya sebut selepas terbaca sebuah artikel melalui facebook yang telah dikongsi oleh seseorang...

Saya telah copy and paste artikel itu dalam entry ni, untuk korang sama-sama membacanya.
Ianya adalah seerti dibawah :

Lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinga perempuan itu. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Dia berpusing menghadap dua lelaki dan berkata dengan bangganya,

“Akulah orang yang paling kejam”,

Tidak berpuashati, lelaki kedua bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga perempuan itu mati.

Dan dia berkata

“Tidak ada siapa yang lebih kejam daripada aku”.

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum. Dia menjawab

“Akulah yang paling kejam, aku cuma berdiri dan melihat kekejaman kamu sedangkan perempuan ini adalah adik aku”

Perempuan itu adalah Palestin.

Lelaki pertama ialah Israel.

Lelaki kedua adalah Amerika Syarikat.

Lelaki ketiga pula ialah Umat Islam yang hanya berdiam diri dan lihat.

Tahniah kepada Umat Islam!!

Sama-samalah kita muhasabah diri..
sejauh mana usaha kita untuk menolong saudara-saudara Islam kita.. renung sejenak sebanyak mana doa yg kita telah hadiahkan.. Umat Islam itu lemah kerana mereka JAUH daripada agama mereka sendiri..

Sebanyak manakah doa yang kita telah sedekahkan untuk mereka.
Sedangkan doa itu senjata orang mukmin.
Ayuh kita bersama-sama mendoakan mereka disana.

Sabtu, 5 November 2011

Salam Aidul Adha


Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha...dan selamat menjalankan ibadah kurban.
Tiba-tiba terasa teringin pulak nak pergi buat haji...huhu
Bukan apa, tadi tengok tv3, citer 'haji bakhil' tu. 

Alahai kedekut sungguh dia ni, tu lah niat nak pergi haji tak betul maka jadi la lagu tu.
Apa pun sebelum pergi haji ni baik kita bertaubat dulu, mintak ampun mintak maaf kat semua orang selesai semua hutang. Supaya ibadah kita nanti dapat dijalankan dengan baik, tenang dan mabruk.
Apa yang menarik minat saya, time-time dorang nak naik bas nak ke airport sebelum ke Makkah tu. Rasa macam best je. Huhu. 

Ditambah pulak kawan saya sorang tu dia dah pernah sampai Mekkah ni. Dia buat umrah tahun ni. Saya pun teringin la jugak nak ke sana, dengar katanya sampai sana rasa macam tak nak balik. 
Yelah kan, kat sana tanah Islam, tanah perjuangan Nabi Muhammad S.A.W..
Kekasih Allah S.W.T. yang telah membawa sinar Islam kepada seluruh umatnya. Kekal hingga hari ini. Kat sana jugak adanya makam Beliau. Kalau sebelumnya duk dengar je kisah-kisah perjuangan beliau tengok dalam tv, lihat peninggal Beliau (ajaran Islam). Teringin jugak nak ada dekat dengan Beliau. Nak rasa sendiri, mesti sedih sangat-sangat. Nak sangat rasa semua tu.
Hm. 

Saya dah google gambar-gambar Kaabah. Jom kita tengok, mana tahu dapat auranya, tahun depan kita sampai sana pulak. InsyaAllah. =D

\
Subhanallah. 



Ya Allah, izinkan daku dan keluargaku untuk sampai ke sana untuk beribadah kepada-Mu.
Amin.


Inilah hajarul aswad. Batu hitam. Batu ni ada sejarahnya tersendiri. Haa...untuk pengetahuan sesiapa yang belum tahu, batu ini adalah daripada syurga. Seronok tak? Asal dulu ia berwarna putih. Namun, setelah sekian lama, ianya dicium oleh anak cucu Adam A.S., ia telah berubah menjadi hitam.

Hm, kenapa erk? Batu ni mampu menghapus dosa mereka.  Itulah dosa-dosa anak cucu Adam A.S.. Wallahualam. 

Sedikit daripada kisahnya lah.


Apa pun saya doakan semoga semua umat Islam di Makkah Al-Mukaramah berada dalam keadaan sihat untuk menunaikan ibadah haji dengan sempurna. InsyaAllah. Esok kita semua pakat pi solat then tengok lembu di korban ye... =)
Sekian saja, salam aidul adha.


p/s: Sebarang silap sila tegur ye. TQ.

Jumaat, 4 November 2011

Titipan kasih Ilahi..

Assalamualaikum semua,
Apa khabar? Sihat?
Lama betul saya tinggalkan dunia blogging ni...erm! tapi tak pe sekarang saya mahu berblogging lagi, saya akan kemas-kemas balik masa saya, atur baik-baik dan luangkan sedikit waktu untuk blog ni. InsyaAllah. ^_^
Semenjak masuk form 4 ni...semakin busy jadinya, alhamdulillah pelajaran saya OK...cuma result exam kurang baik...
Namun, saya tidak akan berputus asa...semuanya masih muda... =)

Post saya untuk kali ini bukan sekadar ucap 'hai' sahaja tapi sedikit pengisian untuk semua...sedikit perkongsian daripada facebook...jom baca...




Tahukah kalian bahwa kekadang 'jemputan kearah kebaikan' singgah secara tiba-tiba...
Maka kutiplah titipan kasih daripada Allah apabila suara hatimu berbisik :

"Sampai BILA aku harus begini…"
"Aku perlu BERUBAH.."
"bukan begini caraku BERSYUKUR padaNYA.."

Apabila seseorang didatangi rasa HATI yang seperti itu, bermaksud dia telah menerima jemputan Tuhan untuk datang ke arah kebaikan..sambutlah, raihlah..moga dirimu sentiasa berada dalam KEBAIKAN.

Ayuh kita selami perumpamaan hidayah Allah S.W.T. dalam Surah An-Nur:Ayat 35.
Indah sekali perumpamaan-Nya, Subhanallah...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

" Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti lubang yang tidak tembus, yang didalamnya ada pelita besar. Pelita itu didalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak daripada pohon yang banyak berkatnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak disebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (sahaja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya sesiapa yang dikehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."

Wahai pembaca sekalian, tahukah siapa golongan yang memperoleh hidayat Allah S.W.T. ??!
Ayuh kita lihat dan check diri kita...

Ciri-ciri mereka ialah:

1) Sentiasa bertasbih dan bertahmid kepada Allah S.W.T. serta melakukan perintah-Nya.

2) Menjalankan urusan berjual beli tanpa lalai daripada mengingati Allah S.W.T.

3) Mendirikan solat fardhu lima waktu sehari semalam pada awal waktu.

4) Mengeluarkan zakat yang telah ditetapkan kepada mereka mengikut syarat-syarat tertentu.

5) Takut kepada pembalasan hari kiamat iaitu takut kepada azab Allah S.W.T. yang akan dikenakan sekiranya melanggar perintah Allah S.W.T..

Nur hidayat Allah S.W.T. sangat penting kepada manusia agar kehidupan kita sentiasa berada pada jalan yang benar dan diredhai Allah S.W.T..
Jiwa dan perasaan kita akan sentiasa gelisah tanpa hidayah Allah. Hidup kita sentiasa dalam kesusahan dan bergelumang dengan maksiat. Nauzubillahiminzalik.
Hidayah Allah adalah untuk semua manusia...
Jadi kalian macam mana?
Renungkan dan usahakan...



p/s: Sekiranya saya ada silap sila tegur ye (dengan berhemah)..Terima atas teguran anda.. =)

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com