I made this widget at MyFlashFetish.com.

Powered By Blogger

Khamis, 6 Januari 2011

Promosi Maksiat Dan Buka Aib Sendiri

Sedikit kutipan dari entry ni...untuk direnung bersama...


Promosi Maksiat Dan Buka Aib Sendiri | iluvislam.com + discover the beauty of islam


Mungkin disebabkan pendedahannya, apabila ia ingin atau telah bertaubat, sukar untuknya untuk memaklumkan kepada semua yang pernah mendengar atau mengetahui pendedahannya agar bertaubat sama, malah taubatnya juga mungkin diragui orang lain atau paling kurang, membawa masalah dalam hati seperti boleh menumbulkan riya'.
Justeru, jalan terbaik atas apa jua bentuk dosa yang telah atau pernah dilakukan adalahSENYAP DAN SEMBUNYIKAN.
Ia bukan hipokrit! Tetapi ia dituntut oleh Allah dan rasul-Nya dan usahakan bertaubat.
Hipokrit adalah bagi mereka yang berpura-pura baik, tetapi dalam hal ini, si pelaku dosa hanyalah menyembunyikan dosanya.
Tidak timbul persoalan dia cuba mengabui mata orang ramai dan berpura-pura baik.
Rasulullah bersabda :
"Jauhilah perkara-perkara keji (maksiat) yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menyembunyikannya dengan tutupan (yang diberikan) Allah dan bertaubat kepada Allah. Jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah."
[Dikeluarkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, hadis no: 7615 dan beliau berkata: "Hadis ini sahih atas syarat kedua-dua syeikh (Al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya." Ini dipersetujui oleh Al-Zahabi.]
Pengecualiannya hanyalah apabila kes melibatkan aib dan dosa ini diajukan di mahkamah untuk menangani sesuatu kes, atau ketika merujuk kepada kaunselor yang diyakini untuk membantu dan ilmuan Islam untuk mengetahu ihukum dan kaedah pemulihan.
Allah itu maha pengampun dan sentiasa menginginkan kita untuk bertaubat dan beristighfar, maka antara ciri taubat yang mudah diterima adalah apabila dosa tidak didedahkan.
Di dalam sebuah lagi hadis disebutkan :-
Nabi bersabda : (Di akhirat kelak) Allah akan menghampiri seorang hambanya yang mukmin lalu melindunginya lalu berkata : "Adakah kamu tahu dosa kamu ini? Adakah kamu sedar dosa ini?" Lalu jawab lelaki itu: "Ya Wahai Tuhan.." dan sehingga dia mengakui dosanya dan merasakan dia akan binasa (dihukum), Allah berkata : "Aku telah menutupinya di dunia dahulu ( dari pengetahuan manusia), dan hari ini aku akan mengampunkannya." - Riwayat Al-Bukhari
Jelas dari hadis di atas, dosa yang dilakukan dan tidak didedahkan berpeluang mendapat belas kasihan Allah di akhirat untuk diampuni. Namun bagi mereka yang telah lebih dahulu berbangga bercerita, mengiklan, promosi dan sebagainya sejak di dunia lagi, dibimbangi tidak cukup layak mendapat belas kasihan dan rahmat Allah serta pengampunannya.
Kesimpulan
Segeralah memadam paparan minat dan keterlibatan terhadap apa jua aktiviti, tayangan, muzik, bacaan selain untuk Allah, rasul dan apa yang mendekatkan diri kepada keredhaan Allah.
Walau sebanyak, sedalam manapun minat, sejauh manapun keterlibatan, sembunyikan ia, bukan bertujuan untuk menipu manusia lain, tetapi agar dia tidak tergolong dalam kalangan berbangga dengan dosanya, mempromosi, membuka aib sendiri dan mengiklan kejahatan kepada orang lain.
Semaklah facebook anda, blog, website, forum dan sembangan harian agar tidak tersalah dan mempergandakan dosa.

4 ulasan:

Unknown berkata...

dah penat sebenarnya. Dalam blogging ni penuh dengan orang yang membuka aib.. mendedahkan aib. aduh~!

kadang-kadang lalai juga. cuai juga. Sehingga lupa pada tanggungjawab yang sebenar.

Hamizi Azizan berkata...

mizi perlukan bantuan

http://contengcorner.blogspot.com/2011/01/aku-tak-berniat.html

cik grrr berkata...

sebab tu, kita sesama umat Islam kena saling ingat mengingati,...org yg membuka aib org lain akan di buka aib nya pd hari akhirat...

berguguran isi2 muka pembuka aib org apabila aib nya di buka oleh Allah pd hari akhirat...

Walluhalam.

Hamizi Azizan berkata...

huuuu takuuutt

http://contengcorner.blogspot.com/2011/01/sedih-dah-lukakan-hati-kawan2.html

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com