I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 1 Februari 2011

Kem Motivasi Penginsafan Belia

Mo


apabila ada sahaja kem motivasi untuk pelajar dan belia.
kebiasaannya para motivasi akan menggunakan aura atau perihal harapan dan pengorbanan ibu dan bapa dalam memotivasikan, menyedarkan dan menginsafkan para peserta.

perihal ini amatlah sensitif sehingga para peserta menangis.
dan cara ini amatlah berkesan.
sekeras manapun, se'gengster' manapun seseorang itu, mereka tetap akan merasa sedih dan bergenang air mata apabila perihal ini di sentuh.

para motivasi akan memainkan lagu nyanyian Sudirman bertajuk 'ayah dan ibu'.
lagu ini begitu memilukan hati dan cukup sayu.
alunan nya begitu menyentuh jiwa setiap peserta.
termasuk para peserta lelaki.
suara sudirman begitu indah sehingga kini lagunya dimainkan.
sehingga mampu menginsafkan ramai orang.

itu sekadar permulaan.
mereka akan membacakan kesah-kesah dan situasi tertentu yang akan membuatkan para peserta terfikir apakah yang akan berlaku sekiranya ibu dan bapa mereka sudah tiada sambil diiringi lagu.

sebagai contohnya :

1) seperti dalam video diatas...sebuah lori meluncur laju, merempuh kereta ayah, kereta ayanh berpusing-pusing...(...)

2) pagi ini anda bertengkar dan melawan cakap ibu/bapa anda. anda pergi kesekolah dalam keadaan anda tertekan dan ibu/bapa anda tidak redha dan marah kepada anda. bagaimana sekiranya anda pulang kerumah dan mendapati ramai orang berkumpul di dalam rumah anda. ramai orang menanti anda di tangga naik rumah anda.apabila anda melangkah di hadapan tangga, anda diberitahu bahawa ibu/ayah anda telah tiada...

kemudian anda melihat sekujur badan orang yang anda kenali, anda amat sayangi, anda derhakai kaku diatas tilam berselimut putih/berkapan...

kemudian diteruskan lagi dengan situasi ibu/bapa mula dimandikan, dikapankan, diusung, ditanam, dan akhir sekali ditinggalkan.



para peserta akkan mula merasai sebuah kehilangan...maka berderailah airmata mereka...
mereka juga kan merasa takutnya kematian...

Pada pandangan saya, ibu bapa adalah elemen penting dalam kehidupan seorang insan. ibu bapa memberikan sebuah pengharapan yang tinggi terhadap anaknya. Harapannya tidak lain tidak bukan melihat seorang anak kecil yang dipelihara dibesarkan menjadi seorang manusia yang berjaya.

Perihal ini akan menyetuh jiwa mereka apabila mereka menyedari kegagalan mereka dalam menjayakan dan membanggakan ibu bapa mereka. Mereka akan merasa sedih apabila menyedari mereka telah mensia-siakan waktu yang mereka ada untuk berkhidmat kepada ibu bapa mereka. Padahal kadang-kadang perkara yang diminta ibu bapa mereka tidaklah terlamapu sukar untuk dilaksanakan.

Sebagai contoh: 

Ibu menyuruh Min ke kedai membeli barang untuk masak tengahari. Min berkeras, maka ibunya dengan kecewa dan marah pergi ke kedai berjalan kaki. Ketika ibunya melintas jalan, sebuah motor yang sedang memecut laju melanggar ibunya. Ibunya menghembuskan nafas terakhirnya tanpa Min di sisi.

Min mendapat berita ini setelah ibunya tiada, Min belum sempat meminta maaf. Min diselubungi rasa bersalah dan kesal yang menebal dihati. Air mata Min berderai laju, dilihatnya mayat ibunya berlumuran darah....(and so on)



kemudian program ini diakhiri dengan doa memohon keselamatan dan kesejahteraan ibu bapa dalam nada yang mendayu.

So, program ini lebih kepada future vision dan penyesalan yang begitu tebal. Dimasukkan juga elemen-elemen Islam. Menunjukkan mereka kepada cahaya dan pegangan yang sebenarnya.

Program-program ini banyak memainkan emosi dan perasaan peserta. Isu atau perihal yang paling mudah menyentuh emosi dan perasaan adalah perihal ibu bapa.

Okkeh...itu saja yang dapat saya kongsi pada malam ini.


2 ulasan:

Piah Becok berkata...

good entry. like it. tapi saye ni cepat hilang fokus. jadi perlu selalu tgk dan dengar motivasi supaya tetap di jalan yang lurus, bukan melencong. sob sob sob

cik grrr berkata...

tq atas pujian n kmen!...^^

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com