I made this widget at MyFlashFetish.com.

Powered By Blogger

Khamis, 21 April 2011

Menanggani Pelajar Bermasalah

Pelajar bermasalah ni macam-macam halnya. Letih, jenuh menegur...tapi nak buat macam mana, sekolah ada undang-undang kena laksana, untuk disiplinkan belia, bakal pemimpin negara.

Hari saya ada jugak dengar pasal Kem Fasilitator, saya berminat sesangat, but tak terpilih, nak buat macam mana bukan rezeki sayalah tu, but daripada Kem Kepimpinan lain yang saya join, ada beberapa perkara yang perlu dititik beratkan dalam menjalankan tugas sebagai pemimpin.

Perkara tersebut termasuklah :


1) Meletakkan satu standard disiplin yang diingini.


2)Bertindak dengan segera.


3)Siasat dan berbincang sebelum bertindak.


4)Fahami prosedur dan tindakan disiplin yang betul.


5)Berikan hak membela diri.


6)Pastikan adanya langkah susulan.


7)Usaha yang berterusan bagi memastikan masalah selesai.



But, i think better seandainya, kita cuba menyelami dan memahami situasi yang dialami pelajar tu. Ada guru dia terus hukum pelajar tu. Kadang-kadang semua yang dilakukan pelajar tu ber'reason' dan ada yang tak bersalah. Lebih kita memahami, lebih mudah kita nak membaiki perumitan tu. Tak gitu?

Seringkali saya tengok cikgu duk marah, tengking, denda pelajar, macam pelajar tu tak de air muka. Yes, i know, dorang macam tak serik-serik. Tapi keras sangat. Bukan sorang dua, hampir keseluruhan. Jadi, makin bengang lah pelajar ni. Kalau yang pelajar 'keras', cikgu pun ber'keras' semua patah.

Tapi, tidak dinafikan pengurusan sekolah pun bagus, pelajar ni dihantar ke bilik kaunseling. Tapi, setiap kali ke kaunseling, dorang cakap cikgu duk play tape yang sama. Yela, ada yang menjadi, tapi ada yang terlalu sukar menerima (degil sikit) diorang cakap dah boleh hafal nasihat-nasihat cikgu kaunseling buat karangan.

So, macam mana nak atasi masalah ni agaknya??!
Moral decline makin merungsingkan.


Tiada ulasan:

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com