I made this widget at MyFlashFetish.com.

Powered By Blogger

Rabu, 25 Mei 2011

Compare between u and me. Ok or nope? hm..

Is it wrong ? If kita membandingkan diri kita dengan orang lain ?
Sesetengah orang cakap bleh!
Sesetengah orang cakap nope! tak bleh.

Every persons ade reasons nya, right?
And what i want to talk about here is, about the first statement. I said boleh. And u must bandingkan. Okay, ini pandangan saya la. And, i have my own reasons. But, ini tidak bermakna saya membangkang kenyataan kedua.

First, saya kecilkan konsep perbincangan saya. Konsep: Dalam dunia blogging and belajar. Hehe, bukan apa...kerana diriku seorang blogger muda and pelajar. So, teruskan kepada perbincangan.

1. Why i said we must? This is because, apabila kita ingin mencapai sesuatu, kita perlu meletakkan matlamat. Untuk meletakkan matlamat, kita memerlukan penanda aras. So, kita perlukan kayu ukur untuk mengukur pencapaian sekarang. Supaya, matlamat yang bakal dibina, jauh lebih baik daripada sekarang. Senang kata, untuk mencari dimana kedudukan kita sekarang among all peoples! Setinggi mana kita sudah mendaki, dan berapa jauh lagi untuk sampai. Berapa lipat ganda lagi usaha yang bakal dicurahkan.

For example, membandingkan pencapaian blog A dan B, iaitu blog B yang jauh lebih baik dijadikan sebagai kayu ukur. Mengukur dengan pembaris yang lebih baik, pasti kita akan dapati blog A banyak kekurangan. Sememangnya begitulah resultnya, kerana A diukur dengan yang B yang lebih baik. If matlamat kita untuk graf menaik, akhirnya, kita akan meletakkan matlamat yang tinggi iaitu untuk menjadi setaraf dengan B or menjadi lebih baik daripada B.

Pada pendapat saya tidak salah untuk meletakkan sesuatu matlamat yang tinggi. Sebabnya, semakin tinggi matlamat kita, semakin tinggi usaha kita. Keberanian perlu ada dalam meletakkan matlamat. Risiko tinggi untuk kejayaan yang besar. ( Ada orang cakap, tak takut ke jatuh nanti sakit?, kita sediakan tilam kat bawah. Sediakan plan B,tak la sakit sangat. Ala, mana ada orang jatuh tak sakit, kecuali yang tak de receptor. )


2. Membina kekentalan mental. Jangan jadi alah bisa tegar biasa. Apa saya maksudkan, bila dah tengok dia lebih bagus daripada kita, kita biarkan sahaja. When you finds others better than you, you terus jadi layu. Come on! Dats not the way. Kita kena cakap, I can be better than her@him. Eventhough, others think you can't. This is what happened to me before. Peoples think i can't be, but, they definitely wrong. I can be better than the persons they think great. Dengan semangat ini, saya buktikan saya juga setaraf dengan mereka dan saya juga lebih baik daripada sesetengah daripada mereka. Saya tidak membiarkan kebiasaan itu sebagai suatu yang alah (yang dah sudah biasa, dibuat derk). Why? Saya ada matlamat, matlamat yang tinggi. Ia bukan main-main.


3. Dalam dunia blogging, pada pendapat saya, tak salah jugak Sebab, kita akan dapat tahu, apa kelebihan web ni, apa kelebihan web tu. Or, maybe web ni same dengan web ni. So, kita akan cuba membina suatu kelainan daripada banyak-banyak yang sudah tersedia dihidang. Tak gitu? =D

Sekali sekala maybe orang nak tukar taste kan, dan dalam dunia ni setiap orang ada citarasa masing-masing. Jadikan, maybe apa yang sudah sedia terhidang tidak memenuhi kehendak beberapa orang. Maybe mereka akan lebih suka apa yang bakal kita lahirkan. Right? or nope? =)

Oleh itu, melalui perbandingan kita mampu mencari perbezaannya. Tak gitu semua??! Renung2 kan dan luahkan.


Okay, dats all for this entry. Ini hanya pandangan saya. If ada yang kurang/tak sokong boleh dinyatakan dibwah. Ianya dapat membantu untuk mengetahui pandangan umum lebih kepada mana. 
^_^ Gud Nite ~

1 ulasan:

Hamizi Azizan berkata...

setelah direnung2 la.. xmo compare.. hehehehehe

Dunia Baru KU : Kembali Sudah

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com