I made this widget at MyFlashFetish.com.

Powered By Blogger

Khamis, 24 November 2011

Kenapa aku yang menderita??! [muhasabah]

Biasa sangat dalam masyarakat kita dengar orang mengeluh kenapa aku yang diuji, kenapa aku kena terima semua ni, kenapa aku bukan dia dan macam-macam ragam lagi. Istighfar wahai saudara saudariku. Hati-hati ketika berbicara. Jangan mempersoalkan sesuatu hal yang sudah ditakdirkan Allah S.W.T..

MUHASABAH...

Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri, sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita.

...................................................

RINTIHAN

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian...

Dalam hadith qudsi Allah berfirman:

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.''
~H.R. Bukhari dan Muslim~

*ilmu yang dikongsi daripada teman mukabuku. :)
ilmu ini dan peringatan ini adalah untuk diri saya juga. InsyaAllah sama-sama kita berpusu-pusu menuju syurga Allah S.W.T..

Tiada ulasan:

Awak! / Akak! / Bro! / Mak Cik! / Pak Cik!






ShoutMix chat widget
Thank You Myspace Comments
MyNiceProfile.com